Förlossningsberättelse

Lördag 16 feb ca 13.00 sammandragningar och droppande fostervatten. Ringer fl som ber oss komma in på kontroll. Jag och mamma åker in och kommer till fl ca 14.30
Jag får ligga med en ctg-kurva och ca 14.45 känner jag att det läcker ännu mer vatten. Blir undersökt av bm och har då inte öppnat mig och hade ca 1 cm kvar av livmodertappen. Eftersom vi bor i Vimmerby och det är 55 km hem från Västerviks sjukhus får vi stanna på ett bb-rum i väntan att latensfasen ska gå in i den aktiva fasen. Jag och mamma tar en promenad på stan och äter på subway. Får på kvällen en sovdos så jag fick sova lite. Lyckades sova 22-04. Sedan gick jag upp och promenerade på rummet för att få igång värkarna mer regelbundet. Har värkar till och från oregelbundet och 30-40 sek långa. Ca 15.30 var jag öppen 1.5 cm. Tar en lång skön dusch och värkarna gör inte så ont då var riktigt skönt! Vid 17 börjar värkarna komma ca var 5 min. 17.30 åker jag och mamma och handlar på Ica maxi har värkar men klarar ändå av de bra. Lägger mig i sängen vid 18.10 för att vila lite men inser att det inte går då värkarna gör för ont så tar en dusch till i hopp om att det ska hjälpa då det började göra riktigt ont. Men de hjälpte inte och blev bara frustrerad då jag ansåg att det inte var någon idé att tillkalla personalen då de inte kan göra mycket ändå. Vid 19.30 brister det för mig värkarna kommer var 2-3 min och var riktigt långa och extremt smärtsamma. Så mamma ringer på signalklockan så personalen kommer in som då säger att vi går in på ett förlossningsrum och kör en ctg-kurva där. Kommer inte utanför vårt rum innan jag plötsligt blir extremt illamående så spyr i handfatet på rummet och går sedan till förlossningsrummet. Väl där kopplas jag på ctg-kurvan och är då öppen 4-5 cm. Eftersom värkarna kom så tätt fick jag ingen andningspaus så får till slut en EDA ca 20. När den började värka var det såå skönt kände inte av värkarna alls utan bara tryck nedåt. Vid 21.00 undersöks jag igen och är då öppen 7 cm. Och ca 1 timme senare var det 9 cm. Och vid 23.30 var jag helt öppen men bebis huvud var inte riktigt nere så får ställa mig på knä mot sängen. Får börja krysta vid 01 men hade så bra bedövning av EDAn så känner inte av de ordentligt och värkarna kom inte så tätt som de borde så fick då värkförstärkande. Ca 02.50 sätter de en sugklocka då värkarna inte kom tätt nog och det blev utdraget ( bebis hjärtsjukdom sjönk för en stund också) Efter några krystvärkar till kom äntligen lilla Jamie Leo Stefan 03.13, 18 februari efter ett kort men ändå långt förlopp. Men så värt det. Dock blev han lite tagen och hade svalt fostervatten så de går ut med honom och ger honom syrgas medans min moderkaka släppte och de sydde mig (tog ca 2 timmar). Får då Jamie på bröstet och han snuttar då lite. Vid 05.30 får jag fika och sedan ville jag upp och duscha. Vilket inte blev av då jag blev yr och svimfärdig när jag ställde mig upp och gick till duschen. Så blir lagd på min säng och undertiden är en barnmorska med Jamie men tycker han var lite blek så hon går iväg med honom men kommer tillbaka efter en stund och lägger honom hos mig. De ringde barnläkaren så han skulle komma ner då de ville ta honom till barnavdelningen för observation. När de kom ner för att hämta honom tyckte de att han fått tillbaka färgen men han fick följa med ändå. Och jag kördes in på mitt bb-rum där jag fick sova. Lyckades sova 2 timmar. Vaknade och åt frukost sedan gick jag upp till (fick åka rullstol) Jamie de hade gått bra och han mådde bra men hade lite dåligt syre värde låg runt 70-80 men bör ligga på 90. Går tillbaka till rummet ett tag och sover lite vaknar vid 14 äter lite mat. Åker upp till Jamie igen och får då veta att hans syre nivå blivit mycket bättre och allt är bra med honom men de vill dock ha kvar honom på observation tills imorgon (19feb) efter läkarronden vid 11 får vi se hur det går så får jag nog ner honom till mig är på bb undertiden får jag ta mig till honom med jämna mellan rum. Han har tagit bröste jättebra och är så duktig. Så det här ska gå så bra om han blir sämre får jag att rum hos honom imorgon ändå. Min lilla bebis <3.
Hade aldrig klarat mig igenom allt detta utan min underbara mamma som fanns är för mig hela tiden!
Uppdaterar mer så fort jag kan och orkar är otroligt öm och trött. Bild kommer så småningom men får inte ha telefon där han är just nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0